Savremeni gimnazijalci u ulozi kriminalističkih istražitelja

Da li ste se nekad zapitali na koji način naučnici rešavaju slučajeve koje možete videti u kriminalističkim serijama? Ponekad je dovoljno da prošetaju mestom zločina, mahnu čarobnim štapićem sa malo vate – i reše slučaj. Šta se sve nalazi iza čarobnog štapića i magije koja se odigrava u laboratoriji?

Ovu i mnoge druge nedoumice imali su prilike da reše učenici Savremene gimnazije u utorak, 19. januara, zajedničkom posetom „Maloj školi DNKlogije” u okviru časova biologije.

Šta su novo i zanimljivo saznali učenici u „Maloj školi DNKlogije”?

Sjajna organizacija učesnika projekta omogućila je savremenim gimnazijalcima da se na zanimljiv način upoznaju sa tehnikama izolovanja i analize DNK.

700x__SRBNakon kratke prezentacije, učenici su podeljeni u grupe. Već na samom početku, aktivnost pod nazivom „Ko je pojeo moj sendvič” zainteresovala je učenike i učinila da se zamisle u ulozi kriminalističkih istražitelja. Da bi pronašli krivca, svaka grupa je dobila četiri uzorka DNK – jedan uzorak od osobe koja je počinila „zločin” i tri uzorka od osumnjičenih.

Laboratorijske aktivnosti

Slika_44U laboratoriji su se učenici prvo upoznali sa korišćenjem laboratorijskog pribora – pipeta i ependorf epruveta, i naučili kako se pipetira. U svaku epruvetu su dodavali određene hemikalije (pufere, restrikcione enzime itd.) i nakon toga su uzorke DNK puštali na gel elektroforezu.

Za to vreme, dok je DNK putovala kroz gel, učenici su imali priliku da izoluju sopstvenu DNK iz ćelija sluzokože usne duplje. Ćelije iz sluznice usne duplje su gledali i analizirali pod mikroskopom. Mnogo im se dopalo što su mogli posle jednostavnog postupka da vide svoj DNK lanac, sopstveni nasledni materijal, o kome je bilo reči na časovima biologije.

Rezultati eksperimenta

Posle 30 minuta, gel sa uzorcima, koji su se u međuvremenu udaljili od početnog položaja u zavisnosti od veličine, pregledan je u mračnoj sobi pod UV svetlom. Zatim je fotografisan CCD kamerom i rezultati su odštampani.

Slika_38Poređenjem DNK osumnjičenih i počinioca, ustanovilo se ko je bio „najgladniji”.

Zašto je ovakav vid učenja koristan za učenike?

Sve što su učenici imali prilike da vide na televiziji ili u filmovima, sve što im se činilo komplikovano i nedokučivo, postalo je lako i razumljivo. A povrh svega, sva znanja koja su stekli na časovima biologije oživela su u njihovoj svesti, jer su našla primenu.

Prema rečima učenika, poseta „Maloj školi DNKlogije” bila je zanimljiva, uzbudljiva i veoma korisna. Ovakav način organizovanja nastave omogućava im da nađu vezu između teorijskih znanja i praktične primene i pomaže im da što jednostavnije usvoje znanje.

Pogledajte još slika u galeriji.

Prezadovoljna sam i ponosna sam što sam roditelj učenika Savremene gimnazije. Već pri prvom susretu sa rukovodstvom škole, kada sam se interesovala o upisu svog deteta, uvidela sam sa koliko ljubavi, entuzijazma i profesionalizma pristupate svom radu. Bila sam zadivljena pristupom, idejama i načinom rada. Tako nešto postoji i kod nas! Ne treba Vam dugo da shvatite da je to škola koju biste poželeli svakom detetu. Kreativnost, savremena tehnologija , kvalitetno obrazovanje, ali pre svega ljudskost koja odiše u školi, čine ovu školu drugačijom koja s pravom po meni nosi naziv, Savremena gimnazija. Sa ovakvim pristupom od samog početka, uspeh ove škole, a i naše dece sa vama, je neizbežan. Sve čestitke! Jelena Đorđević, Andrijina mama
Savremena u svakom smislu, naša škola pruža funkcionalno znanje i dobru pripremu za visoke škole i fakultete u Srbiji i inostranstvu. Primenom savremene i kreativne metodike nastave, u kojoj su nastava i procena dostignuća učenika usklađeni sa najvišim standardima postignuća za kraj opšteg srednjeg obrazovanja, naša škola temeljno i kvalitetno unapređuje jezičku, matematičku, naučnu, umetničku, kulturnu, tehničku i informatičku kompetenciju – što je neophodno za nastavak obrazovanja i dalji profesionalni razvoj. Kabinetska nastava je propraćena upotrebom interaktivnih tabli i edukativnog softvera, a praktična istraživačkim radom i kritičkim razmišljanjem.