Objasnite učenicima zašto je prepisivanje pogrešno

Prepisivanje je pojava koja se u školama često javlja. I pored svih napora nastavnika, uređaja za ometanje mobilnih telefona ili bubica koje učenici koriste, prepisivanje je teško iskoreniti.

A da li smo se upitali zašto je to tako? Da li je naš pristup toj pojavi možda pogrešan? Ako prepisivanje nadziremo, zabranjujemo i kažnjavamo, a ne podižemo istovremeno svest učenika o razlozima zbog kojih je prepisivanje pogrešno, da li mi suštinski činimo da dođe do promene u njihovim umovima?

Prepisivanje_SG_SRBPrepisivanje se veoma često smatra pogrešnim zbog toga što predstavlja kršenje određenih pravila, kao i zbog toga što ga nastavnici shvataju lično. Međutim, da bi učenici shvatili zašto je prepisivanje pogrešno, oni treba da razumeju razloge zbog kojih se ono smatra pogrešnim.

Objasnite im:

  • Prepisivanje i varanje na testovima je vrlo blisko laganju. Bilo da prepisuju od nekog drugog ili da kopiraju tekstove ili zadatke sa interneta, oni tvrde da je to njihovo delo, iako nije.
  • Preuzimanje tuđeg dela je vid krađe. Kada od nekoga prepisuju, oni preuzimaju tuđe reči i tuđ rad i nazivaju ih svojima.
  • Prepisivanje na testovima nije u redu. Kako prema učenicima koji zaista uče, tako ni prema nastavnicima.
  • Oni koji prepisuju prikrivaju svoje neznanje. Prikrivajući neznanje učenici sami sebi umanjuju šanse za uspeh u različitim područjima života.
  • Učenik koji prepisuje pokazuje da ne razume da obrazovanje nije samo pamćenje činjenica i rešavanje problema, već da ono služi da upoznamo sebe i pronađemo svoje mesto u društvu i budemo uspešni i zadovoljni.
  • Učenici koji prepisuju obezvređuju svoju diplomu. Kada znate da se u nekoj školi ili fakultetu dobre ocene lako dobijaju prepisivanjem, na tržištu rada i u društvu vrednost te diplome je manja u odnosu na škole i fakultete za koje se zna da je dobijena ocena ekvivalentna uloženom trudu i pokazanom znanju.
  • Prepisivanje uništava poverenje. Kada jednom prepišu na kontrolnom, gube poverenje nastavnika, koje je teško povratiti čak i u slučaju da nikada više ne prepišu.
  • Prepisivanje otežava naredno učenje i vodi daljem kontinuiranom varanju. Na primer, kada ne nauče osnove nekog predmeta i odluče da prepišu na testu, veća je verovatnoća da će prepisati i na sledećem testu nego da će naučiti sve što su propustili. Dakle, isplativije je i lakše učiti na vreme.
  • Prepisivanje se ne završava u školi. Ono se nastavlja i kasnije, na fakultetu i na poslu. Dakle, ono postaje karakteristika ličnosti.
  • Prepisivanje je stresno.

SG_test_SRBRazlozi kojima učenici opravdavaju prepisivanje su najrazličitiji. Neki od njih su i sledeći:

  • Prepisivanje ne shvataju kao nešto ozbiljno.
  • Opravdavaju prepisivanje objašnjavajući da ga shvataju kao timski rad.
  • Gradivo im je dosadno i beskorisno ili prezahtevno.
  • Ne vide smisao učenja.
  • Preplavljeni su velikim brojem činjenica koje treba da upamte.
  • Nemaju motivaciju za učenje.
  • Uče za ocenu koja se lakše može dobiti prepisivanjem.
  • Ne prate na nastavi.
  • Ne uviđaju vrednost učenja i znanja u društvu.
  • Svi drugi to rade, ali nisu uhvaćeni.
  • Smatraju da im određeni predmet nije važan.
  • Ne nalaze vremena da uče.
  • Očekivanja roditelja su previsoka.

Pođite od razloga koje učenici najčešće navode u pokušajima da opravdaju prepisivanje, a zatim pokušajte da ih motivišete da to više ne rade. Evo nekoliko predloga kako možete da motivišete učenike da ne prepisuju:

  • Znanje koje dobijaju u školi im je potrebno, koliko god u ovom trenutku to ne izgleda tako. Ukoliko ga ne steknu sada, moraće u to da ulože svoje vreme kasnije.
  • Znanje koje sada stiču biće im potrebno na poslu, da bi uspešno obavljali svoje radne zadatke, ali i u životu, da bi se nosili sa životnim problemima koji ih čekaju.
  • Kontrolni zadaci i testovi služe da izmere njihovo znanje u datom trenutku, a ukoliko na njima prepisuju neće dobiti adekvatnu povratnu informaciju od nastavnika o svom znanju, tako da neće moći da napreduju u učenju.
  • Kada nešto postignu svojim trudom, osećaće se samopouzdanije i uspešnije.
  • Da su poslodavac, i da su saznali da je osoba koju žele da angažuju prepisivala tokom svog školovanja, da li bi je zaposlili?

Autor: Tijana Rajić

Literatura:

  • Bouville, M. (2009). Why is Cheating Wrong?. Studies in Philosophy and Education, 29(1), pp.67–76.
    Pbskids.org. (2016). It's My Life. School. Cheating. Why It's Wrong | PBS Kids GO!. [online] Available at: http://pbskids.org/itsmylife/school/cheating/article5.html [Accessed 28 Feb. 2016].
  • Witmer, D. (2016). 10 Things You Should Tell Your Teen About Why Cheating is Wrong. [online] Verywell. Available at: https://www.verywell.com/reasons-why-cheating-is-wrong-2609548 [Accessed 29 Feb. 2016].

Prezadovoljna sam i ponosna sam što sam roditelj učenika Savremene gimnazije. Već pri prvom susretu sa rukovodstvom škole, kada sam se interesovala o upisu svog deteta, uvidela sam sa koliko ljubavi, entuzijazma i profesionalizma pristupate svom radu. Bila sam zadivljena pristupom, idejama i načinom rada. Tako nešto postoji i kod nas! Ne treba Vam dugo da shvatite da je to škola koju biste poželeli svakom detetu. Kreativnost, savremena tehnologija , kvalitetno obrazovanje, ali pre svega ljudskost koja odiše u školi, čine ovu školu drugačijom koja s pravom po meni nosi naziv, Savremena gimnazija. Sa ovakvim pristupom od samog početka, uspeh ove škole, a i naše dece sa vama, je neizbežan. Sve čestitke! Jelena Đorđević, Andrijina mama
Savremena u svakom smislu, naša škola pruža funkcionalno znanje i dobru pripremu za visoke škole i fakultete u Srbiji i inostranstvu. Primenom savremene i kreativne metodike nastave, u kojoj su nastava i procena dostignuća učenika usklađeni sa najvišim standardima postignuća za kraj opšteg srednjeg obrazovanja, naša škola temeljno i kvalitetno unapređuje jezičku, matematičku, naučnu, umetničku, kulturnu, tehničku i informatičku kompetenciju – što je neophodno za nastavak obrazovanja i dalji profesionalni razvoj. Kabinetska nastava je propraćena upotrebom interaktivnih tabli i edukativnog softvera, a praktična istraživačkim radom i kritičkim razmišljanjem.