Lekcija o klasičnom uslovljavanju: Morsko prase gost na času psihologije

Časovi u Savremenoj gimnaziji su stvarno drugačiji, a to potvrđuje i neobičan gost koji je savremenim gimnazijalcima pravio društvo na času psihologije, i pomogao im da bolje razumeju novu lekciju o klasičnom uslovljavanju, obliku učenja koje je otkrio ruski lekar i naučnik Ivan Pavlov.

U društvu se bolje uči

Ponašanje Dobrivoja, morskog praseta koje je savremenim gimnazijalcima ulepšalo čas psihologije, pomoglo je učenicima da na praktičan i konkretan način razumeju pojam klasičnog uslovljavanja, ali i sve njegove ishode.

Uslovljavanje je proces sticanja (refleksnih) reakcija na neutralne draži, jer se neutralne i bezuslovne draži javljaju istovremeno i tako povezuju, objasnila je profesorka psihologije Kristina Turudić učenicima. Ali oni klasično uslovljavanje nisu učili samo slušajući teoriju i priču o čuvenom eksperimentu koji je Pavlov izveo sa psima, već su uz pomoć Dobrivoja shvatili proces sticanja refleksnih reakcija na neutralne draži i odlično se zabavili.

Morsko prase je učenicima pokazalo da reaguje na sam šum koji je stvorilo pomeranje hrane u teglici, dok je povezivanje tog zvuka sa dobijanjem hrane učinilo da Dobrivoje počne da se penje po svom kavezu, željno iščekujući svoj obrok. Poput Pavlovljevih pasa, koji su reagovali na zvuk zvona, i Dobrivoje je potvrdio učenje koje je naučniku donelo Nobelovu nagradu za medicinu davne 1904. godine.

Čas psihologije u Savremenoj

Učenici su iskoristili priliku da se na ovom času podsete svega što su naučili na časovima i na primeru posvedoče poznatim teorijama u psihologiji, a samo jedan od zaključaka je bio da bi pomeranje teglice, bez davanja hrane Dobrivoju, bio pravi primer habituacije.

Podsećanje na eksperiment sa Malim Albertom naveo je gimnazijalce da budu mirni i tihi jer bi Dobrivoje buku u učionici mogao da poveže i sa zelenom bojom njihovih uniformi, čime bi se izazvalo negativno emocionalno uslovljavanje manifestovano strahom.

I ovaj čas je pokazao svu lepotu i kreativnost nastavnog procesa u Savremenoj gimnaziji i još jednom potvrdio mišljenje mnogih, a to je da se znanja usvojena na ovaj način najlakše i najbolje pamte.

Prezadovoljna sam i ponosna sam što sam roditelj učenika Savremene gimnazije. Već pri prvom susretu sa rukovodstvom škole, kada sam se interesovala o upisu svog deteta, uvidela sam sa koliko ljubavi, entuzijazma i profesionalizma pristupate svom radu. Bila sam zadivljena pristupom, idejama i načinom rada. Tako nešto postoji i kod nas! Ne treba Vam dugo da shvatite da je to škola koju biste poželeli svakom detetu. Kreativnost, savremena tehnologija , kvalitetno obrazovanje, ali pre svega ljudskost koja odiše u školi, čine ovu školu drugačijom koja s pravom po meni nosi naziv, Savremena gimnazija. Sa ovakvim pristupom od samog početka, uspeh ove škole, a i naše dece sa vama, je neizbežan. Sve čestitke! Jelena Đorđević, Andrijina mama
Savremena u svakom smislu, naša škola pruža funkcionalno znanje i dobru pripremu za visoke škole i fakultete u Srbiji i inostranstvu. Primenom savremene i kreativne metodike nastave, u kojoj su nastava i procena dostignuća učenika usklađeni sa najvišim standardima postignuća za kraj opšteg srednjeg obrazovanja, naša škola temeljno i kvalitetno unapređuje jezičku, matematičku, naučnu, umetničku, kulturnu, tehničku i informatičku kompetenciju – što je neophodno za nastavak obrazovanja i dalji profesionalni razvoj. Kabinetska nastava je propraćena upotrebom interaktivnih tabli i edukativnog softvera, a praktična istraživačkim radom i kritičkim razmišljanjem.