Interdisciplinarna projektna nastava u Savremenoj: Socijalistička Jugoslavija iz perspektive gimnazijalaca

Zatvaranje svih kulturnih institucija nije sprečilo učenike i profesore Savremene gimnazije da naprave svoju virtualnu izložbu u okviru interdisciplinarnog projekta „Socijalistička Jugoslavija iz vaše perspektive”. Iako je za maturante bila planirana poseta muzeju, učenici su zadatak radili onlajn.

Naime, profesorke Sanja Bogdanović (istorija), Jelena Spasojević (sociologija) i Milica Aleksić (engleski) osmislile su projekat koji je prilagođen novonastaloj situaciji. Nakon što su na svojim predmetima govorili o periodu Jugoslavije, Titu, bratstvu i jedinstvu, međuljudskim odnosima, ali i arhitekturi i umetnosti ovog vremena, učenici su prešli na istraživački rad..

Istorijska građa iz ugla savremenih gimnazijalaca

Učenici su za potrebe projekta podeljeni u grupe od po tri člana. Prvi deo zadatka bio je da svako pronađe po jedan predmet iz tog perioda i napiše kratku priču o njemu na engleskom jeziku – istorijat, važnost predmeta za porodicu i razlog zašto su baš njega izabrali.

Drugi deo zadatka bio je da svaka grupa napravi intervjue sa tri generacije ( mlađa – vršnjaci, srednja – roditelji i starija – bake i deke) na jednu od zadatih tema:

  • Bratstvo i jedinstvo; 
  • Antifašizam; 
  • Ekonomski modeli; 
  • Nacionalizam/nacionalizmi; 
  • Spoljna politika Jugoslavije; 
  • Jugoslovenstvo; 
  • Jugoslovenska umetnost i arhitektura; 
  • Jugoslovensko nasleđe.

Na taj način, gimnazijalci su sproveli interesantno sociološko istraživanje koje im je omogućilo da sagledaju temu iz tri različita ugla i sa tri vremenske distance i tako dođu do sopstvenih zaključaka. 

Svedočanstva iz vremena socijalizma: Crveni pasoši i pionirske uniforme

Iako je učenicima isprva izgledalo da nemaju ništa iz tog vremena, nakon razgovora sa roditeljima i bakama i dekama vrlo brzo su shvatili da i nije tako. U radovima su tako prikazani crveni pasoši, ispričana svedočanstva o putovanjima roditelja, pionirskim uniformama i zakletvama, dočarani su „iskrini” telefoni i posebna mesta u hodniku gde su stajali, oživljena su sećanja na ploče, gramofone i prve pegle sa termostatom, a specijalno mesto dobile su anegdote o radničkim akcijama i bedževima sa njih.

Naravno, bilo je i tužnih i teških priča, ali upravo je i jedan od ciljeva projekta bio da učenici ovu temu obrade iz više perspektiva, da razmene međusobno informacije i saznaju nešto više nego što piše u udžbenicima. 

Odbrana rada na engleskom i srpskom jeziku

Ispostavilo se da je projekat došao u pravo vreme jer su u doba vanrednog stanja i učenici i roditelji, ali i šire porodice, više bili okrenuti jedni drugima, imali vremena za razgovore i zaista podelili međusobno zanimljive porodične priče, što možda ne bi bio slučaj u redovnom stanju, kada svi jurimo za svojim radnim zadacima. 

Svaki učenik svoj rad branio je i na srpskom i na engleskom jeziku, što je ujedno bila i dobra vežba i priprema za odbranu maturskih radova, koja učenike četvrte godine očekuje početkom juna. Na samom kraju projekta izabrane su najbolje fotografije i objavljene na Instagramu sa heštegom #YUDOM, u okviru poziva koji je aktuelan na sajtu Muzeja Jugoslavije.

Sa jedne strane inspiracija profesora, želja da se učenici zaista uključe u nastavu, budu kreativni i istraživački orijentisani, sa druge strane učenički entuzijazam, znanje i preduzimljivost, a sve potpomognuto novom tehnologijom i onlajn-alatima koji su nam dostupni rezultirali su sjajnim radovima na koje smo svi ponosni.

Prezadovoljna sam i ponosna sam što sam roditelj učenika Savremene gimnazije. Već pri prvom susretu sa rukovodstvom škole, kada sam se interesovala o upisu svog deteta, uvidela sam sa koliko ljubavi, entuzijazma i profesionalizma pristupate svom radu. Bila sam zadivljena pristupom, idejama i načinom rada. Tako nešto postoji i kod nas! Ne treba Vam dugo da shvatite da je to škola koju biste poželeli svakom detetu. Kreativnost, savremena tehnologija , kvalitetno obrazovanje, ali pre svega ljudskost koja odiše u školi, čine ovu školu drugačijom koja s pravom po meni nosi naziv, Savremena gimnazija. Sa ovakvim pristupom od samog početka, uspeh ove škole, a i naše dece sa vama, je neizbežan. Sve čestitke! Jelena Đorđević, Andrijina mama
Savremena u svakom smislu, naša škola pruža funkcionalno znanje i dobru pripremu za visoke škole i fakultete u Srbiji i inostranstvu. Primenom savremene i kreativne metodike nastave, u kojoj su nastava i procena dostignuća učenika usklađeni sa najvišim standardima postignuća za kraj opšteg srednjeg obrazovanja, naša škola temeljno i kvalitetno unapređuje jezičku, matematičku, naučnu, umetničku, kulturnu, tehničku i informatičku kompetenciju – što je neophodno za nastavak obrazovanja i dalji profesionalni razvoj. Kabinetska nastava je propraćena upotrebom interaktivnih tabli i edukativnog softvera, a praktična istraživačkim radom i kritičkim razmišljanjem.