
U okviru časova o metodologiji naučnog istraživanja, učenici četvrtog razreda Savremene gimnazije (odeljenja IV-3 i IV-5) prisustvovali su izuzetno inspirativnom času posvećenom temama pisanja i publikovanja naučnih radova, sa posebnim fokusom na interdisciplinarni pristup koji objedinjuje biologiju i informatiku kroz upotrebu veštačke inteligencije.
Čas su zajednički osmislili i realizovali profesori biologije i informatike Stefan Erčić i Marko Živanović sa ciljem da učenicima približe sve korake u izradi naučnog rada – od formulisanja istraživačkog problema i izbora metodologije do pisanja i prezentacije rezultata. Poseban naglasak stavljen je na akademsku etičnost, relevantnost izvora i strukturu rada namenjenog objavljivanju u naučnim časopisima ili predstavljanju na konferencijama.
Kao primer primene veštačke inteligencije u savremenoj biologiji učenicima je predstavljen naučni rad „Application of Artificial Intelligence for Easier Monitoring of Allele Frequencies in a Population of Pregnant Women (Patients), Associated with Hereditary Thrombophilia”, čiji su autori upravo profesori Savremene gimnazije – Marko Živanović, master inženjer elektrotehnike i računarstva, i Stefan Erčić, master biolog – u saradnji sa Katarinom Živojinović, MSc, dr Nebojšom Bogdanovićem i prof. dr Vanjom Luković.
Istraživanje je realizovano uz veliku podršku laboratorija „Aqualab”, a statistički podaci su prikupljani na više od 100 lokacija širom Srbije i Bosne i Hercegovine. U istraživanju su korišćeni algoritmi mašinskog učenja, poput algoritma K-means, za klasifikaciju i analizu učestalosti alela povezanih sa naslednom trombofilijom – genetskim poremećajem koji povećava rizik od tromboze tokom trudnoće. Analizom su identifikovana tri klastera u populaciji, što predstavlja značajan doprinos personalizovanoj medicini i preventivnim pristupima u trudnoći.
Učenici su aktivno učestvovali u diskusiji o značaju interdisciplinarnosti, mogućnostima budućih istraživanja, izazovima naučnog izdavaštva i važnosti timskog rada i međunarodne saradnje u savremenim naučnim projektima.
Čas je izazvao veliko interesovanje među učenicima, pokazujući koliko spoj nauke, tehnologije i obrazovanja može doprineti razvoju kritičkog mišljenja i istraživačkog duha kod mladih generacija.