
Grupa učenika trećeg i četvrtog razreda Savremene gimnazije imala je 29. aprila priliku da se, u nastavku prošlogodišnje terenske nastave sprovedene u Trsteniku i okolini, oproba u praktičnom naučno-istraživačkom radu u prostorijama Narodne biblioteke Srbije.
Cilj posete bio je da učenici, kroz direktan rad sa arhivskim i bibliotečkim izvorima, razviju veštine samostalnog istraživanja i povezivanja znanja iz više oblasti. Poseta je imala izraženu multidisciplinarnu dimenziju, jer su kroz rad učenici istovremeno dublje ulazili u sadržaje iz istorije, geografije i lingvistike.
Na početku posete zaposleni u Narodnoj biblioteci učenike su upoznali sa postupkom registracije i učlanjenja, kao i sa načinima pretraživanja bogate baze izdanja. Učenici su imali priliku da čuju nešto i o istorijatu ove najvažnije knjižnice u zemlji, kao i zanimljivosti u vezi sa njenim impozantnim fondom i značajem za očuvanje kulturne baštine Srbije.
Nakon uvodnog dela i kratkog obilaska, profesor Ivan Matejić poveo je učenike u Kartografsko odeljenje biblioteke, gde su imali jedinstvenu priliku da izbliza vide stare geografske karte Kosova i Metohije sa kraja XIX i početka XX veka. Učenici su istraživali toponime i pojmove zabeležene na mapama, uz diskusiju o promenama koje su se tokom vremena desile na tim prostorima.
Rad je potom nastavljen u tišini čitaonice, gde su učenici analizirali pisane izvore relevantne za njihovu istraživačku temu. Proučavajući desetak različitih izdanja od kraja XIX veka do savremenih publikacija, učenici su tragali za ključnim informacijama o selima Brasaljce i Livoč, kao i o Šaranskoj reci. Beležeći podatke i upoređujući izvore, otkrili su zanimljive istorijske činjenice, geografske detalje i jezičke promene koje su se dešavale kroz vreme.
Ovakav vid praktičnog istraživačkog rada omogućio je učenicima da uče kroz konkretno iskustvo i neposredan kontakt sa izvorima, čime su razvijali kritičko mišljenje, metodološku preciznost i sposobnost povezivanja različitih naučnih disciplina.
Poseta Narodnoj biblioteci Srbije predstavlja dragoceno iskustvo koje će učenicima koristiti kako u daljem školovanju, tako i u budućim istraživačkim projektima, ali i u izgradnji svesti o značaju očuvanja i proučavanja kulturno-istorijskog nasleđa.