
U okviru nastave latinskog jezika za drugi razred, nastavnica Natalija Stanković povela je svoje učenike na jedinstvenu tematsku turu kroz Beograd u potrazi za ostacima rimskog nasleđa na teritoriji antičkog Sirmijuma, koji je obuhvatao i prostor današnje prestonice.
Ova neuobičajena šetnja kroz istoriju otpočela je u Pionirskom parku, gde su učenici učili o rimskim putevima, kao što su Via Cardo i Via Militaris, koji su povezivali rimske gradove na prostoru današnje Srbije. Posebno interesovanje izazvao je podatak da su imućni Rimljani, u skladu sa tadašnjim zakonima, sahranjivani uz puteve – muškarci na solarnoj (istočnoj), a žene na lunarnoj (zapadnoj) strani. U neposrednoj blizini, u garaži Pionirskog parka, učenici su obišli izloženu vitrinu sa autentičnim rimskim predmetima iskopanim na tom lokalitetu.
Sledeća stanica bio je Trg republike, koji je u rimsko doba predstavljao nekropolu. Učenici su saznali da su tokom arheoloških iskopavanja na ovom prostoru pronađene brojne urne, grobnice i ostaci rimskih sahrana.
Na prostoru današnjeg Studentskog trga nalazila se rimska vila. Nažalost, zbog neadekvatnog odnosa javnosti prema ovom otkriću, ostaci su morali da budu konzervirani i zatrpani, jer je lokalitet korišćen za odlaganje smeća. Ipak, tragovi prošlosti nisu nestali – oni i dalje žive u sećanju i znanju koje ovakve posete prenose na mlade generacije.
Na platou ispred Filozofskog fakulteta, tri očuvane apside svedoče o postojanju rimskih termi, javnih kupatila i važnih društvenih prostora antičkog doba. Poseta je zaokružena lokacijom kod Crkve Svetog Marka, u čijoj blizini se tokom manifestacije Noć muzeja, na adresi Aberdareva 17, mogu videti svedočanstva o rimskom načinu sahranjivanja.
Ova aktivnost predstavlja samo prvi deo planiranog serijala obilazaka, jer učenike u narednom periodu očekuju posete Gornjem i Donjem Kalemegdanu, kao i lokalitetima ispred TC „Rajićeva” i Saborne crkve, gde se takođe nalaze značajni ostaci iz rimskog perioda.
Učionica bez zidova – obrazovanje u pokretu
Ovakav pristup učenju pokazuje zašto je Savremena gimnazija prepoznata kao škola stvarno drugačijih nastavnika i nastavnog koncepta. Umesto učenja napamet, ovde se znanje stiče kroz doživljaj, neposredno iskustvo i terenski rad. Učenici ne uče samo o istoriji i latinskom jeziku – oni ga žive, hodajući rimskim trasama kroz savremeni grad.
Nastava in situ, kao što je ovaj obilazak, omogućava mladima da razviju dublju svest o kulturnom i civilizacijskom nasleđu, da uče kritički, analitički i uz angažovanje, uz aktivnu saradnju sa nastavnikom i međusobnu razmenu znanja i utisaka.
U vremenu kada savremeno obrazovanje traži više od pukog memorisanja, ovakve inicijative potvrđuju da prava škola ne mora imati zidove – dovoljno je imati viziju, posvećenost i učenike spremne da uče krećući se koracima kroz vreme.