
Na časovima predmeta Jezik, mediji i kultura učenici II razreda Savremene gimnazije diskutovali su o dvema suprotnim ali istovremeno povezanim temama – pacifizmu i militarizmu. Kroz analizu umetničkih dela koja prate ove pojmove, učenici su imali priliku da razmotre kako umetnost može reflektovati društvene i političke promene, kao i ulogu koju ona igra u oblikovanju svesti o ratu, nasilju, političkom otporu i miru.
Zadatak kojim su učenici bavili bio je sledeći: Svaki učenik je trebalo da odabere deset umetničkih dela koja ilustruju teme rata, nasilja, političkog otpora, pacifizma i militarizma. Dela su obuhvatila razne umetničke forme – od slikarstva i grafike, preko muralne umetnosti, ulične umetnosti, filma, video-radova, pa sve do fotografije. Svako od ovih dela bilo je povezano sa jednim od ključnih pojmova: pacifizmom, militarizmom, političkim otporom, društvenim promenama.
Analiza dela koju su učenici sproveli sadržala je ključna pitanja:
- Kakav je politički i društveni kontekst u kojem je delo nastalo?
- Koje poruke i simbole delo prenosi?
- Kako su estetski elementi dela (boje, oblici, tehnika) korišćeni da naglase pacifističke ili militarističke poruke?
- Kako umetnost reaguje na teme rata, nasilja i političkog otpora?
Učenici su se u svojim analizama dotakli ne samo umetničkih dela već i globalnih političkih i društvenih dešavanja. Mnogi od njih oslonili su se na istraživanje fotografija koje su osvojile Pulicerovu nagradu i drugih značajnih radova koji su zabeležili ključne trenutke u istoriji.
Njihovi radovi nose snažnu poruku i ukazuju na to da mlade generacije prepoznaju važnost umetnosti kao sredstva za društvene promene. Učenici su pokazali kako umetnost, bilo da je u pitanju slika, film ili fotografija, ima moć da pokrene duboke emocionalne reakcije i da pozove na promene u društvu. Njihova analiza umetnosti, kroz prizmu pacifizma i militarizma, podseća nas na to da umetnost može biti moćan alat za izgradnju mira i borbu protiv nasilja.
Na kraju, učenici su izrazili svoje lične stavove o tome kako umetnost može doprineti rešavanju društvenih problema, posebno rata, nasilja i političkog otpora. Mnogi su se složili da umetnost treba da bude alat za pacifizam, kao način da podstakne promene u društvu i doprinese rešavanju globalnih izazova. Snažna poruka koja dolazi iz njihovih radova jeste poziv na mir i međusobno poštovanje, socijalna odgovornost, kao i uverenost da umetnost ima moć da menja svet nabolje.
Poruka koju naši učenici šalju je jasna: „Mir je moguće postići kroz zajednički rad, razumevanje i umetnost, koja nas povezuje.”
U svetu u kojem su mir i stabilnost stalno ugroženi, važno je podsećati se na snagu umetnosti kao sredstva za izgradnju boljeg, pravednijeg i mirnijeg društva.