Sredinom oktobra profesor geografije Ivan Matejić učestvovao je u terenskom istraživačkom radu sa Dejanom Miloradovim, stručnim saradnikom u Odeljenju za književnost i jezik Matice srpske, u okviru projekta koji se bavi toponimom Šar(g)an.
Tokom 2024. i početkom 2025. godine na ovom projektu su učestvovali i učenici Savremene gimnazije, koji su imali priliku da u praksi iskuse kako funkcioniše istraživački rad na terenu, u okolini Trstenika.

Profesor Matejić i gospodin Miloradov proveli su pet dana na terenu u Severnoj Makedoniji i Bugarskoj, istražujući područja oko Štipa i Kumanova, kao i Petriča, Sandanskog, Razloga (na obroncima planine Rile) i Vrace.
Tom prilikom obišli su sela Umin Dol, Gornji i Donji Trogerci, Sudić, Nikudin, Dobri Laki, Razlog, Banja, Gornje i Donje Draglište, Dobarsko, Vracu i Vrbicu.
Prikupljeni su izuzetno korisni i zanimljivi podaci iz različitih izvora, a sam terenski rad doveo je do novih saznanja o toponimima koji se koriste u ovim oblastima Severne Makedonije i Bugarske.
Posebno zanimljivo otkriće odnosi se na obronke planine Rile, gde je detaljno ispitan tok Šaranske reke – hidronima koji se javlja i na području Kosova i Metohije. Ovaj podatak do sada nije bio zabeležen u pisanim izvorima, te predstavlja značajan doprinos istraživanju.
Lokalno stanovništvo pokazalo je veliko interesovanje za rad istraživača i sa pažnjom je slušalo nova saznanja o sopstvenom području. Takođe ih je zanimalo na koji način profesor Matejić svoja terenska iskustva deli sa učenicima u nastavi.
Terenski rad predstavlja jedan od najefikasnijih vidova učenja kroz praksu, jer povezuje znanja iz više predmeta – geografije, biologije, istorije, jezika i književnosti.
Ova ekspedicija otvorila je mogućnost da se u budućnosti organizuje sličan oblik rada i sa manjom grupom učenika, koji bi kroz takvo putovanje mogli da razvijaju i unaprede različite veštine komunikacije, izrade upitnika, koncipiranja intervjua, prikupljanja podataka i orijentacije u prirodi.
Takva nastava zahteva pažljivo planiranje i saradnju više profesora, ali bi dobit za učenike bila višestruka – kroz iskustveno učenje, interdisciplinarni pristup i povezivanje sa stvarnim svetom nauke.

















