Komunikacija u digitalnom okruženju: Potreba, ali i nužnost
Kada govorimo o komunikaciji, uvek imamo u vidu da se ona odvija na različite načine, odnosno u različitim formama. Pored svakodnevne usmene komunikacije između nastavnika i učenika, gotovo jednako važnom pokazala se i pisana komunikacija i u tom smislu možemo govoriti o komunikaciji u digitalnom okruženju. Komunikacija u digitalnom okruženju podrazumeva deljenje resursa pomoću onlajn-alata, saradnju kroz digitalne medije, interakciju na mreži i svest o međukulturalnosti.
U današnje vreme nije moguće zamisliti učenje, posao, komunikaciju i zabavu bez digitalne tehnologije. Brze promene koje nastaju u društvu podrazumevaju i spremnost nastavnika da prate napredak u tehnologiji i idu u korak sa inovacijama u obrazovanju. Shodno tome, digitalna kompetencija se pojavljuje kao potreba, ali i kao nužnost. Danas je nemoguće govoriti o pismenosti ako nemamo na umu i digitalnu pismenost.
Stalno stručno usavršavanje kada je reč o digitalnim kompetencijama
Kada govorimo o komunikaciji kao jednom od područja digitalne kompetencije, zapravo je reč o interakciji putem tehnologije, zatim o razmeni informacija i sadržaja, uključivanju u onlajn-društvo, saradnji putem digitalnih kanala, pravilima lepog ponašanja na internetu, kao i o zaštiti od mogućih onlajn-opasnosti.
Savremena gimnazija svojim zaposlenima omogućava stalno stručno usavršavanje kada je reč o digitalnim kompetencijama, tako da savremeni profesori u potpunosti vladaju pomenutim kompetencijama i vrlo uspešno ih primenjuju u nastavi. Dakle, oni sa svojim učenicima komuniciraju putem različitih digitalnih uređaja i aplikacija, način komunikacije prilagođavaju uzrastu, razvijaju svest o mogućnostima angažovanja pojedinaca putem tehnologije, doprinose razvoju i osnaživanju u korišćenju tehnologije.
Savremeni učenici se korišćenjem različitih tehnologija i medija osposobljavaju za timski rad, usvajaju pravila ponašanja u onlajn-okruženju, uče da poštuju različitosti bilo koje vrste i da se zaštite od svih potencijalnih onlajn-opasnosti.
Istraživanja su pokazala da razvijenost digitalnih kompetencija zavisi od generacijske pripadnosti, pola, srednje škole i predmeta koji su u tesnoj vezi sa ovim kompetencijama, među kojima se posebno izdvaja predmet Informatika i računarstvo.
Na kraju, kada govorimo o sticanju i razvijanju digitalnih kompetencija, treba da imamo na umu da govorimo o procesu koji bi trebalo započeti još u predškolskom dobu, koji podrazumeva osnovno i srednje obrazovanje, studije, ali se nastavlja i posle – reč je o procesu koji traje tokom čitavog života.
Korišćenje veština na nov i kreativan način
Savremena gimnazija već posvećuje veliku pažnju ovoj kompetenciji kroz brojne aktivnosti i projekte koji su do sada sprovedeni. Pandemija koronavirusa uticala je na to da svi postanu svesni važnosti komunikacije u digitalnom okruženju – od nastavnika, preko učenika, pa sve do roditelja. U tom procesu došlo je do jačanja ovih kompetencija i do podsticanja učenika da svoje veštine koriste na nov i kreativan način koji će im pomoći u daljem životu. Obeležavanje Međunarodnog dana dečje književnosti tokom onlajn-nastave pokazuje važnost komunikacije, a koliko su i profesori i učenici Savremene gimnazije ovladali onlajn-komunikacijom pokazuje i uspešno sprovedena onlajn-nastava u drugom polugodištu 2019/20. godine.